Κυριακή 08.06.2025, 8:57:47

Νότης Περγιάλης, ένας αξιοθαύμαστος άνθρωπος

Δημοσιεύτηκε στις 15/05/2025 στην κατηγορία Σημειωματάριο  |  δεν υπάρχουν σχόλια

«Έχω δύο μεγάλες αγάπες. Η μία είναι η λογοτεχνία – μαζί και το θέατρο – και η δεύτερη είναι η θάλασσα. Αγαπώ πολύ τη θάλασσα, το ψάρεμα, τους ανθρώπους της θάλασσας. Η θάλασσα με γοητεύει, είναι ένα στοιχείο με φοβερή κίνηση… Έρχομαι εδώ και συγκεντρώνομαι, γράφω – έχω γράψει πολλά ποιήματα δίπλα στη θάλασσα…», είχε πει σε τηλεοπτική συνέντευξή του, ο Νότης Περγιάλης.


Μπορεί να έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό, από τον κινηματογράφο, όμως η ζωή του ήταν η συγγραφή και γενικότερα η δημιουργία. Μάλιστα μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής του, είχε οργανώσει μια θεατρική ομάδα στους Αγίους Θεοδώρους. Την περιοχή όπου ζούσε και όπως αποδείχτηκε δημιουργούσε.
Συγγραφέας και στιχουργός, ηθοποιός, σκηνοθέτης, ο Νότης Περγιάλης βίωσε τη φτώχεια από μικρό παιδί, αλλά αυτό δεν πτόησε τη δίψα του για μάθηση.

 

Η λαϊκή καταγωγή του, αλλά και στη συνέχεια η εκπαίδευσή του δίπλα στον μεγάλο του δάσκαλο Βασίλη Ρώτα και το Θεατρικό Σπουδαστήριο, στάθηκαν για τον ίδιο σχολείο αγώνα, που του δίδαξαν όχι μόνο θέατρο αλλά και στάση ζωής. Σε νεαρή ηλικία εντάχθηκε στο ΕΑΜ της Λακωνίας.


Έχοντας επιλέξει το δύσκολο δρόμο του αγώνα, δε συμμετείχε σ’ αυτόν μόνο με τη φυσική παρουσία του. Από νωρίς έβαλε στην υπηρεσία του και την τέχνη του. Έγραφε, σκηνοθετούσε κι έπαιζε δικά του έργα. 


Δάσκαλοί του, πλην του Ρώτα, οι Βεάκης, Σεβαστίκογλου, Ρίτσος. Εκεί γνώρισε και τον Κατράκη και του έδειξε κάποια γραφτά του. «Έχεις ταλέντο», του είπε. Ο Βεάκης τού ανέβασε το Νυφιάτικο τραγούδι (με θέμα το έθιμο της βεντέτας στη Μάνη). «Σε κάθε παράσταση ο κόσμος χειροκροτούσε ενθουσιασμένος, μας αγκάλιαζε, μας φιλούσε». Ο καλλιτεχνικός του δρόμος είχε ανοίξει.


«Με τον Νότη μάς ενώνει μια δυνατή φιλία. Ξεκινήσαμε από τις ίδιες λαϊκές ρίζες. Τα βιώματά μας είναι ίδια. Οι στόχοι μας οι ίδιοι. Πάντα πολεμήσαμε το ίδιο θεριό κι ονειρευόμαστε ένα λαό με γεμάτα μάτια κι όρθιο κεφάλι», είχε δηλώσει για τον Περγιάλη, ο Μίκης Θεοδωράκης.


Πολυγραφότατος, είχε κάνει μεταξύ άλλων: Θεατρικά έργα (Το κορίτσι με το κορδελάκι, Χρυσό χάπι και Η Αντιγόνη της Κατοχής, Νυφιάτικο τραγούδι, Αυτό το δέντρο δεν το λέγανε υπομονή), μυθιστορήματα (Όταν σηκώθηκαν τα δέντρα, Η καπετάνισσα, Τα παλληκάρια), διηγήματα (Το κόκκινο πουλί) , ποιήματα αλλά και σενάρια (όπως για τη σειρά Ο Χριστός ξανασταυρώνεται)


Όσον αφορά τη στιχουργική του διαδροδή εκτός από το Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι, σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι, είχε και άλλα γνωστά και αγαπημένα τραγούδια (Ο λεβέντης, Τι να την κάνω τη χαρά, Το μπλόκο της Καισαριανής) που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης, του τραγουδιού Γκρεμισμένα σπίτια με μουσική Γιάννη Μαρκόπουλου, Νυφιάτικο τραγούδι).


Έχει παίξει σε περίπου τριάντα ταινίες. Σε καμία δεν ήταν πρωταγωνιστής, αλλά όλοι τον θυμόντουσαν. Από τα Κόκκινα φανάρια και το Χώμα βάφτηκε κόκκινο μέχρι την Νεράιδα και το παλικάρι.Οπως έλεγε και ο ίδιος....«Ένας λογοτέχνης δεν πρέπει να κάθεται σε ένα γραφείο και να γράφει. Εγώ αυτούς τους λέω «σκελετούς των γραφείων», είχε πει σε συνέντευξή του. Και συνέχισε: «Η λογοτεχνία είναι κάτι ζωντανό, ολοζώντανο… Ο λογοτέχνης πρέπει να έρχεται σε επαφή με όλους τους ανθρώπους, ιδιαίτερα με απλούς και ειλικρινείς ανθρώπους…».


Ο ίδιος αν και τη δημιουργική του περίοδο ζούσε στην Αθήνα, ήδη ετοίμαζε την έξοδο του από την πόλη.  Και όταν βρήκε το ησυχαστήριο του στους Αγίους Θεοδώρους δεν καθόταν να αγναντεύει την θάλασσα –που το έκανε και αυτό– αλλά δημιούργησε μια ερασιτεχνική ομάδα, όπου έγραφε και σκηνοθετούσε.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιες συμβουλές έδινε ο Νίκος Γκάτσος στον Μάνο Χατζηδάκι

 

Οι τέσσερις κύριοι κανόνες της μεθόδου του Καρτέσιου

 

Η ξύλινη σκάλα και το Πάσχα των Ελλήνων του Γιώργου Θέμελη

 

Όσκαρ Ουάιλντ: Εκεί που γίνονται όλες οι αμαρτίες του κόσμου

 

Ανρί Μπεργκσόν: Τα μαθηματικά μας βοηθούν να προσλάβουμε λογικά τον κόσμο

 

Μια βόλτα στον Κήπο του Επίκουρου, παρέα με τον Ανατόλ Φρανς

 

Άννα Συνοδινού, η ηθοποιός που έσκαβε βαθιά στα κείμενα της αρχαίας τραγωδίας

 

Ίρβιν Γιάλομ: Τα υλικά αγαθά είναι απατηλά

 

Χάνα Άρεντ: Με ένα λαό που δεν πιστεύει τίποτα, μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις

 

Στέφαν Τσβάιχ, ο πιο πολυδιαβασμένος συγγραφέας του Μεσοπολέμου γράφει για τον Κόσμο του Χθες

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)
Το σχόλιό σας

Δημοφιλέστερα άρθρα

Το λευκό ψηφοδέλτιο, ο Σαραμάγκου και η αναπαραγωγή ενός ξεπερασμένου κομματικού συστήματος (video)

Παντελής Πρεβελάκης, ένας βράχος των ελληνικών γραμμάτων

Ο Μπέρτραντ Ράσελ μας παρουσιάζει τις δέκα Αρχές του Ορθολογισμού

Τάκης Σινόπουλος, ο λογοτέχνης της κατοχής και του εμφυλίου

Παγκόσμιας σημασίας για τον Ανθρώπινο Πολιτισμό είναι η Άλωση της Πόλης

Γκαίτε: Αν γνώριζα πραγματικά τον εαυτό μου, θα το έβαζα στα πόδια!

Νικόλαος Πολίτης, ο πατέρας της ελληνικής λαογραφίας

Ο καθηγητής και συγγραφέας που συνέδεσε το όνομα του με την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας

Μαρία Κάλλας, η απόλυτη πριμαντόνα

Βίκτορ Ουγκό, ο μεγάλος εκπρόσωπος του ρομαντισμού,ο πιο σημαντικός Γάλλος συγγραφέας του 19ου αιώνα

Ζήνων ο Κιτιεύς, ιδρυτής της σχολής του στωικισμού

Ποια εκλογή; Οι βουλευτές σε μεγάλο ποσοστό ΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ από τις κομματικές ελίτ (video)

Τζoν Στιούαρτ Μιλ, ο θεμελιωτής του ωφελιμισμού

Νότης Περγιάλης, ένας αξιοθαύμαστος άνθρωπος

Ο πολυσχιδής Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, θεμελιωτής της ιστορικής συνέχειας της Ελλάδας

Ροή ειδήσεων

Ο άγνωστος Γεώργιος Μαυροκορδάτος

Τζoν Στιούαρτ Μιλ, ο θεμελιωτής του ωφελιμισμού

Βίκτορ Ουγκό, ο μεγάλος εκπρόσωπος του ρομαντισμού,ο πιο σημαντικός Γάλλος συγγραφέας του 19ου αιώνα

Ζήνων ο Κιτιεύς, ιδρυτής της σχολής του στωικισμού

Μαρία Κάλλας, η απόλυτη πριμαντόνα

Τάκης Σινόπουλος, ο λογοτέχνης της κατοχής και του εμφυλίου

Παγκόσμιας σημασίας για τον Ανθρώπινο Πολιτισμό είναι η Άλωση της Πόλης

Ποια εκλογή; Οι βουλευτές σε μεγάλο ποσοστό ΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ από τις κομματικές ελίτ (video)

Ο Μπέρτραντ Ράσελ μας παρουσιάζει τις δέκα Αρχές του Ορθολογισμού

Νικόλαος Πολίτης, ο πατέρας της ελληνικής λαογραφίας

Ο καθηγητής και συγγραφέας που συνέδεσε το όνομα του με την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας

Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν στο γιο του: «Η ζωή είναι σαν να κάνεις ποδήλατο»

Νικόλαος Μάντζαρος, ο ιδρυτής της μουσικής Επτανησιακής Σχολής

Παντελής Πρεβελάκης, ένας βράχος των ελληνικών γραμμάτων

Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ο μαέστρος των μαέστρων

Τελευταία σχόλια

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©