Δευτέρα 10.11.2025,  

Ο Καθεδρικός της Μόσχας και η αμφισημία της αρχιτεκτονικής αναπαραγωγής

Δημοσιεύτηκε στις 16/09/2025 στην κατηγορία Τέχνες  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Μέχρι το 1997, ο ορίζοντας της Μόσχας είχε μεταμορφωθεί, όταν ένας χρυσός τρούλος, από καιρό απών, υψώθηκε ξανά πάνω από την πόλη.

 

Ο Καθεδρικός Ναός του Χριστού Σωτήρος είχε επιστρέψει.

 

Το επιβλητικό οικοδόμημα με τρούλο που δεσπόζει σήμερα στον ποταμό Μόσχοβα είναι σχεδόν πιστό αντίγραφο του αρχικού ναού του 19ου αιώνα, ο οποίος είχε ανεγερθεί προς τιμήν της ρωσικής νίκης επί του Ναπολέοντα το 1812.

 

Ο ναός καταστράφηκε από τους μπολσεβίκους το 1931 και, το 1958, αντικαταστάθηκε από μια τεράστια υπαίθρια πισίνα, που χτίστηκε πάνω στα εγκαταλελειμμένα θεμέλια του ανεκπλήρωτου «Παλατιού των Σοβιέτ».

 

*****

Για να μη χάσετε καμία ανάρτηση της Εποπτείας, γραφτείτε στο εβδομαδιαίο newsletter μας, πατώντας ΕΔΩ

 

Για ΟΛΑ τα videos της Εποπτείας, γραφτείτε στο κανάλι μας στο youtube, πατώντας ΕΔΩ

 

*****

 

Η απουσία του ναού από πάνω της λειτουργούσε ως ζωντανό τεκμήριο της «ιδεολογικής νίκης» του σοβιετικού καθεστώτος επί του παρελθόντος.

 

Ωστόσο, δεκαετίες αργότερα, η πισίνα αδειάστηκε, το έδαφος καθαγιάστηκε και ο ναός ανεγέρθηκε εκ νέου — σημάδι μεταβαλλόμενων εποχών και ιδεολογιών.

 

Άρα, είναι ο ίδιος ναός; Αν όχι, τι ακριβώς είναι; Και γιατί έχει σημασία;

 

Η ιστορία του Καθεδρικού του Χριστού Σωτήρος δεν είναι μοναδική.

 

Σε ολόκληρο τον κόσμο και μέσα στον χρόνο, κτίσματα έχουν σκόπιμα διαγραφεί και κατόπιν αναστηλωθεί ως αντίγραφα — συχνά αντανακλώντας νέες ή αναγεννώμενες πολιτικές και ιδεολογικές τάσεις.

 

Για παράδειγμα, η Frauenkirche στη Δρέσδη, που καταστράφηκε από τους συμμαχικούς βομβαρδισμούς στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έμεινε ερείπιο για μισό αιώνα πριν ανακατασκευαστεί σχολαστικά.

 

Η Μονή του Αγίου Μιχαήλ με τους Χρυσοποίκιλτους Τρούλους στο Κίεβο κατεδαφίστηκε από το σοβιετικό καθεστώς τη δεκαετία του 1930 και ξαναχτίστηκε τη δεκαετία του 1990 ως δήλωση ουκρανικής ταυτότητας.

 

Η γέφυρα Stari Most, που ένωνε τις όχθες του ποταμού Νερέτβα στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, καταστράφηκε κατά τους Γιουγκοσλαβικούς πολέμους τη δεκαετία του 1990 και ξαναχτίστηκε χρησιμοποιώντας πέτρες από την οθωμανική γέφυρα του 16ου αιώνα ως σύμβολο πολυεθνοτικής ενότητας.

 

Κάποια στιγμή, ωστόσο, το αντίγραφο γίνεται το «πρωτότυπο». Πάρτε για παράδειγμα την Παγκόσμια Έκθεση του Κολόμβου στο Σικάγο το 1893.

 

Οι εκθεσιακοί χώροι ήταν γεμάτοι με αρχιτεκτονικές αναπαραστάσεις, περιλαμβανομένης, όπως γράφει η Amanda Reeser Lawrence στο βιβλίο της The Architecture of Influence: The Myth of Originality in the Twentieth Century (2023), «μιας πιστής αναπαραγωγής του μοναστηριού όπου διέμενε ο Χριστόφορος Κολόμβος πριν από το πρώτο του ταξίδι στον Νέο Κόσμο», καθώς και κατασκευασμένων δρόμων από το Κάιρο και την Κωνσταντινούπολη, και εθνικών περιπτέρων που παρουσίαζαν επιμελημένες εκδοχές παγκόσμιων πολιτισμών.

 

Αυτές οι ανακατασκευές χρησιμοποίησαν την αρχιτεκτονική φαντασία και τη θεατρικότητα για να εξυπηρετήσουν ιδεολογίες που παρουσίαζαν μόνο τους ευρωπαϊκούς πολιτισμούς ως «υψηλής κουλτούρας», ενώ όλοι οι υπόλοιποι θεωρούνταν βάρβαροι ή καθυστερημένοι.

 

Για το αμερικανικό κοινό που δεν είχε γνωρίσει τα «πρωτότυπα» επισκεπτόμενο τις χώρες αυτές, τα περίπτερα αυτά γίνονταν το βασικό σημείο αναφοράς τους.

 

Με αυτή την έννοια, το αντίγραφο δεν ήταν απλώς υποκατάστατο ή «επίσημη» αναπαράσταση ενός πολιτισμού, αλλά μια τελεσίδικη εκδοχή που ενίσχυε μια εξωτικοποιημένη προοπτική.

 

Αναπαραγωγές, αντίγραφα και απομιμήσεις δεν αποτελούν αποκλειστικότητα της νεωτερικότητας.

 

Αντιθέτως, η νεωτερική εποχή απλώς επιτάχυνε την παραγωγή αντιγράφων ως προς την ακρίβεια και την ταχύτητα κατασκευής· ο αρχικός Καθεδρικός του Χριστού Σωτήρος χρειάστηκε 44 χρόνια για να χτιστεί, ενώ ο ανακατασκευασμένος μόλις πέντε.

 

Τα αρχιτεκτονικά αντίγραφα εγείρουν ενδιαφέροντα ερωτήματα για την ιστορία, την αυθεντικότητα και την εθνική ταυτότητα.

 

Μπορεί η ανακατασκευή ενός μνημείου να αποκαθιστά μια χαμένη πολιτιστική κληρονομιά ή μήπως υπαγορεύει εκ νέου την ιστορία σύμφωνα με τις σύγχρονες αφηγήσεις;

 

Ίσως να κάνει και τα δύο, γιατί ένα αντικείμενο που διεκδικεί τη συνέχεια με το παρελθόν αλλά είναι προϊόν του παρόντος, δεν είναι απλώς αντίγραφο — σε κάποιο σημείο γίνεται πραγματικό.

 

Η εγγενής ένταση στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις αρχιτεκτονικές αναπαραστάσεις γίνεται πιο σαφής μέσα από δύο αντίθετα ρεύματα στη θεωρία της διατήρησης: το «scrape» (ριζική αποκατάσταση) και το «anti-scrape» (διατήρηση με σεβασμό στις ιστορικές αλλοιώσεις).

 

Οι όροι αυτοί εμφανίστηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα, από την Εταιρεία για την Προστασία των Αρχαίων Κτιρίων στη Βρετανία, και συνοψίζουν τις φιλοσοφίες δύο επιδραστικών μορφών: του Γάλλου αρχιτέκτονα Εζέν Εμμανουέλ Βιολέ-λε-Ντικ και του Βρετανού στοχαστή Τζον Ράσκιν.

 

Ο Βιολέ-λε-Ντικ υποστήριζε τη μέθοδο «scrape» — αποκατάστασης ως δημιουργική πράξη. Εργάστηκε κυρίως σε γαλλικά μεσαιωνικά μνημεία, περιλαμβανομένης της Παναγίας των Παρισίων.

 

Πίστευε ότι η αποκατάσταση δεν είναι απλώς διατήρηση ή επισκευή, αλλά μια δημιουργική αναδρομή στο παρελθόν, με στόχο να ολοκληρωθεί το κτίριο όπως θα το ήθελε ο αρχικός του αρχιτέκτονας.

 

«Να αποκαταστήσεις ένα κτίριο», έγραφε, «δεν σημαίνει να το διατηρήσεις, να το επισκευάσεις ή να το ξαναχτίσεις· σημαίνει να το επαναφέρεις σε μια κατάσταση ολοκλήρωσης που ίσως να μην υπήρξε ποτέ».

 

Για εκείνον, η αρχιτεκτονική ήταν ένα ζωντανό σύστημα που μπορούσε να βελτιωθεί μέσω της επινόησης, αρκεί ο αποκαταστάτης να μπορούσε να αφουγκραστεί το πνεύμα του αρχικού σχεδίου. Έτσι, η αποκατάσταση ήταν οραματική και μελλοντοστραφής.

 

Ωστόσο, αυτή η οπτική τού επέτρεπε να προσθέτει στοιχεία που ποτέ δεν υπήρξαν στο αρχικό οικοδόμημα, θεωρώντας τα εκφράσεις της «αρχιτεκτονικής αλήθειας» του μνημείου.

 

Εφήρμοζε αυτό που σήμερα ονομάζεται «καθαρισμός στυλ», αφαιρώντας μεταγενέστερες προσθήκες που δεν ήταν, κατά τη γνώμη του, αυθεντικές ως προς τον Μεσαίωνα — ακόμη κι αν αυτές είχαν γίνει μέρος της ιστορικής ταυτότητας του κτιρίου.

 

Παρότι βασιζόταν σε μελέτες αρχείων και συγκρίσεις μορφολογίας, πολλές αποφάσεις του αντανακλούσαν περισσότερο προσωπικές αισθητικές επιλογές παρά ιστορική πιστότητα.

 

Επιβάλλοντας μια ενιαία ερμηνεία σε κτίρια που είχαν εξελιχθεί οργανικά, παρέβλεπε το γεγονός ότι τα κτίρια είναι παλίμψηστα — συσσωρεύουν στρώματα χρήσης και νοήματος στον χρόνο.-

 

*****

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

Ο Φρόιντ και οι Έλληνες: Οι κλασικές ρίζες της δυτικής ψυχολογίας

 

Η δίκη του Σωκράτη: Όταν η σκέψη έγινε έγκλημα

 

Γιώργος Σεφέρης: Λίγες είναι οι νύχτες με φεγγάρι που μ' αρέσουν

 

ΗΠΑ- Κίνα: Η σταθερή αλληλεξάρτηση μικροτσίπ- σπάνιων γαιών

 

Βιρτζίνια Γουλφ: Η Ελλάδα είναι η πιο όμορφη χώρα που έχει απομείνει

 

Πού θα οδηγήσει η παρακμή της φιλολογίας;

 

Γιάννης Ρίτσος: Με τρομάζει η ομορφιά σου

 

Πώς οι Δημοκρατίες πέφτουν εκ των έσω

 

Πόσο εύκολη είναι η αναγνώριση Παλαιστινιακού Κράτους;

 

Πώς αλλάζει σελίδα η Ιστορία;

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Δημοφιλέστερα άρθρα

Φτιάξε κι εσύ ένα δικό σου κόμμα! Μπορείς...

Φοίβος Δεληβοριάς: «Αντίο, ακριβέ κι αγαπημένε Διονύση Σαββόπουλε»

Η Ευρώπη του πνεύματος και της παιδείας, υποκλίνεται στη Σοφία Κοράντι

Η διπλή ληστεία της Γαλλίας και οι σκιές της σε Ευρώπη κι Ελλάδα

Ο φιλελευθερισμός στους έσχατους καιρούς

Ποιο ήταν το επάγγελμα του αληθινού Τζέιμς Μποντ;

Η αυτοκρατορική εμμονή του Πούτιν και το αβέβαιο τέλος του πολέμου στην Ουκρανία

Ανατόλ Φρανς, η ήρεμη δύναμη της σκέψης

Μια ιστορία του 18ου αιώνα θυμίζει ότι η δίψα για γνώση είναι φυσικό ένστικτο του ανθρώπου

Ήλιος: Ο Αρχαίος Θεός του Φωτός

Η Τουρκία αγοράζει Eurofighter. Ε, και λοιπόν; (video)

Ο Μάικλ ήταν το «γελαστό παιδί» του Μίκη

Προτάσεις Ανάγνωσης: Δημοκρατία και ΑΙ, επιλογές κι ελευθερία, νιώθω άρα κατανοώ, Ηράκλειτος

Γιατί απονεμήθηκε το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Λάσλο Κρασναχορκάι

Όλα τριγύρω αλλάζουνε (σκέψεις για την απώλεια του Διονύση Σαββόπουλου)

Ροή ειδήσεων

Η πολιτική ηθική απαιτεί να μπει τέλος στον παλαιοδεξιό εφιάλτη δεκαετιών

Όταν υποτιμούμε τα βιβλία, υποτιμούμε το μέλλον μας

Η στρατηγική Μητσοτάκη κάνει την Ελλάδα πρωταγωνιστή των εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο

Μετά την Pax Americana, ένας κόσμος χωρίς ηγεμονία

Τάσος Λειβαδίτης, ο ποιητής που μας έμαθε τι σημαίνει ν' αγαπάς και ν' αγωνίζεσαι

Ένας ειδικός σημειώνει: Τα μηνύματα των εκλογών στις ΗΠΑ πέρα από τη νίκη Μαμντάνι

Ευγένιος Λαζόφσκι, ο ήρωας που δημιούργησε μια «ασθένεια» και γλίτωσε τις ζωές 8.000 άνθρώπων

Πότε θα μας πνίξει η θάλασσα;

Γιατί ο Μοντιλιάνι δεν ζωγράφιζε τα μάτια στις προσωπογραφίες του

Τι Κάνει τον Ηγέτη να ξεχωρίζει;

Φυσική: Αυτά είναι τα μεγαλύτερα μυαλά των αρχών του 20ού αιώνα

Τι έγραφε ο Κώστας Βάρναλης για τον Λάμπρο Πορφύρα - «Το στερνό παραμύθι»

Γιατί η Αριστερά αποκαλεί το Ισραήλ «κράτος-δολοφόνο» (video)

Τ. Σ. Έλιοτ: «Ας χρησιμοποιούμε το μυαλό μας»

Γιατί φτωχαίνει η Ευρώπη

Τελευταία σχόλια

Πολιτική και ιδεολογική η διαμάχη που ξέσπασε γύρω από τον Άγνωστο Στρατιώτη (video)
Xρήστης: ΣΤΕΛΛΑ ΚΑΡΑΤΖΑΝΗ
ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΙΣΟΥΝ ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΝΑΝΑΚΙΑ ΝΑ ΠΛΗΓΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ....ΤΟ ΜΝΗΜΙΟ ΤΟΥ ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΠΑΤΡΙΩΤΗ ΕΙΝΑΙ ΧΩΡΟΣ ΙΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕ...

Πυθαγόρας: Όταν μιλάμε Ελληνικά, διατυπώνουμε μαθηματικές εξισώσεις
Xρήστης: Τάκης71
Πολύ σωστή η σύνδεση των θεωριών του Πυθαγόρα με τα μαθηματικά ...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©