Σάββατο 19.04.2025,  

Η βαθιά απογοήτευση κι η ξενιτιά του Νικολάου Γύζη

Δημοσιεύτηκε στις 11/03/2025 στην κατηγορία Σημειωματάριο  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Ο Νικόλαος Γύζης άφησε την Ελλάδα στα 32 του χρόνια με πικρία, με μια βαθιά απογοήτευση που δεν του επέτρεψε να επιστρέψει ποτέ ξανά για να δημιουργήσει στην πατρίδα του. Και όμως, σήμερα, περισσότερο από 150 χρόνια μετά, στεκόμαστε μπροστά στα έργα του με δέος, νιώθουμε μικροί μπροστά στο μεγαλείο του, και μια σκέψη μας βαραίνει: Του αξίζαμε περισσότερο.

Γεννημένος στην Τήνο το 1842, μεγάλωσε στην Αθήνα και έδειξε από μικρός ότι ήταν φτιαγμένος για να αφήσει το σημάδι του στην τέχνη. Οι σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και έπειτα στην Ακαδημία του Μονάχου τον διαμόρφωσαν σε έναν από τους σπουδαιότερους ζωγράφους της εποχής του. Η Ελλάδα, όμως, η πατρίδα του, δεν μπορούσε να του δώσει αυτά που άξιζε. Το 1874 έφυγε για το Μόναχο, όπου έζησε και μεγαλούργησε μέχρι το τέλος της ζωής του. Ήθελε να επιστρέψει, το ονειρευόταν, αλλά η πραγματικότητα της φτώχειας και της έλλειψης καλλιτεχνικής στήριξης τον κράτησε μακριά.

Στην ξενιτιά, ο Γύζης έγινε ένας από τους πιο σεβαστούς καλλιτέχνες της Σχολής του Μονάχου. Οι πίνακές του, γεμάτοι ψυχή, πατρίδα, μνήμες και αλληγορίες, αποτύπωναν το μεγαλείο του ελληνικού πνεύματος, ακόμα κι όταν ζωγραφίζονταν σε ξένους τοίχους. Το «Κρυφό Σχολειό», ένας από τους πιο συγκλονιστικούς του πίνακες, είναι η ζωντανή απόδειξη της βαθιάς του σύνδεσης με την Ελλάδα. Οι μορφές του, οι σκιές, τα χρώματα, όλα μιλούν για την πατρίδα που ποτέ δεν εγκατέλειψε την καρδιά του, ακόμη κι αν εκείνος αναγκάστηκε να την αφήσει πίσω.

 

Το Κρυφό Σχολείο του Νικολάου Γύζη

Τα τελευταία του χρόνια τα πέρασε μέσα στην αρρώστια, με τη σκέψη του να ταξιδεύει στα αγαπημένα του μέρη. “Αν ήταν δυνατόν να ερχόμουν στην Ελλάδα, στην Κεφαλονιά, στην Τήνο, στα γλυκά αυτά μέρη…” έγραψε λίγο πριν το τέλος. Όμως, δεν γύρισε ποτέ. Πέθανε στο Μόναχο το 1901, αφήνοντας πίσω του ένα έργο που δεν ανήκει μόνο στη Γερμανία ή στην Ελλάδα, αλλά στην ίδια την αιωνιότητα.

Σήμερα, ζητάμε συγγνώμη. Συγγνώμη που δεν του προσφέραμε την Ελλάδα που ονειρεύτηκε. Συγγνώμη που δεν τον κρατήσαμε κοντά μας. Μα πάνω απ’ όλα, στεκόμαστε με θαυμασμό, με περηφάνια και με απέραντη ευγνωμοσύνη μπροστά στο έργο του. Ο Γύζης μπορεί να έφυγε πικραμένος, αλλά η Ελλάδα ποτέ δεν έπαψε να τον τιμά.


Γρηγόρης Κεντητός 

Στη φωτογραφία: Παππούς και εγγονός, 1882. Λάδι σε μουσαμά του Νικόλαου Γύζη

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

Μια κοινωνία που εκδικείται δεν γίνεται πιο δίκαιη, γίνεται πιο πρωτόγονη

 

Η μεγάλη συμβολή του Θαλή του Μιλήσιου στα μαθηματικά και τον Πολιτισμό

 

Ο Τόμας Στερνς Έλιοτ γράφει για την ενότητα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού

 

Άντον Τσέχωφ, «Ένας αριθμός»

 

Η «Αξία της Ζωής» της Τζέιν Άντερσον, μια παράσταση που δεν πρέπει να χάσετε

 

Πολ Ελυάρ, η άσβεστη φλόγα της ελπίδας

 

Η μέθοδος Μπροντέλ: Διαβάζοντας αλλιώς την Ιστορία

 

Το Bolero του Ραβέλ έγινε 96 ετών- Δείτε τη μαγευτική Πλισέτσκαγια να το χορεύει (video)

 

Ο Ιωάννης Συκουτρής γράφει για το νόημα της ζωής

 

Ο Τάκης Παπατσώνης μπροστά σε ένα άσπρο, ελληνικό ερημοκκλήσι

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Δημοφιλέστερα άρθρα

Όταν έπεσε η Τροία, έγιναν πράγματα που δεν μάθαμε ποτέ...

Ποιες συμβουλές έδινε ο Νίκος Γκάτσος στον Μάνο Χατζηδάκι

Αφιέρωμα στην Εθνεγερσία: Η προσευχή του Διάκου, δια χειρός Αριστοτέλη Βαλαωρίτη

Η Ξύλινη Σκάλα και το Πάσχα των Ελλήνων, του Γιώργου Θέμελη

Μεγάλη Τρίτη: Νίκος Καρούζος, Μικρή κλίμαξ της Ψυχής και του θανάτου

Οδυσσέας Ελύτης: Τα ιδανικά βιβλία δεν γίνονται ποτέ!

Ίρβιν Γιάλομ: Τα υλικά αγαθά είναι απατηλά

Τα εσώψυχα του Ντίνου Χριστιανόπουλου

Οι τέσσερις κύριοι κανόνες της μεθόδου του Ρενέ Ντεκάρτ (Καρτέσιου)

Για ποιον είπε ο Μίκης Θεοδωράκης «διακρίνω ένα συνθέτη»

Όσκαρ Ουάιλντ: Εκεί που γίνονται όλες οι αμαρτίες του κόσμου

Μικέλης Άβλιχος, ένας επαναστάτης του πνεύματος

Μεγάλη Δευτέρα: Ματθαίος Μουντές, Αγρύπνια

Ανρί Μπερξόν: Τα μαθηματικά μας βοηθούν να προσλάβουμε λογικά τον κόσμο

Μια βόλτα στον Κήπο του Επίκουρου, παρέα με τον Ανατόλ Φρανς

Ροή ειδήσεων

Μεγάλη Παρασκευή: Ω, γλυκύ μου έαρ

Μεγάλη Πέμπτη: Νίκος Γκάτσος, σπαρακτικό μοιρολόι

Μεγάλη Τετάρτη: Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Τι θ' απογίνεις Θεέ μου αν πεθάνω;

Μεγάλη Τρίτη: Νίκος Καρούζος, Μικρή κλίμαξ της Ψυχής και του θανάτου

Μεγάλη Δευτέρα: Ματθαίος Μουντές, Αγρύπνια

Ανρί Μπερξόν: Τα μαθηματικά μας βοηθούν να προσλάβουμε λογικά τον κόσμο

Μια βόλτα στον Κήπο του Επίκουρου, παρέα με τον Ανατόλ Φρανς

Διογένης: Ο θεμελιωτής του κυνισμού ζούσε σε ένα πιθάρι

Άννα Συνοδινού, η ηθοποιός που «έσκαβε» βαθιά μέσα στα κείμενα της αρχαίας τραγωδίας

Σταύρος Ξαρχάκος: Η μουσική αρχίζει από σιωπή και καταλήγει σε σιωπή

Οι τέσσερις κύριοι κανόνες της μεθόδου του Ρενέ Ντεκάρτ (Καρτέσιου)

Για ποιον είπε ο Μίκης Θεοδωράκης «διακρίνω ένα συνθέτη»

Όσκαρ Ουάιλντ: Εκεί που γίνονται όλες οι αμαρτίες του κόσμου

Ποιες συμβουλές έδινε ο Νίκος Γκάτσος στον Μάνο Χατζηδάκι

Ίρβιν Γιάλομ: Τα υλικά αγαθά είναι απατηλά

Τελευταία σχόλια

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©