Σάββατο 19.04.2025,  

Η απίστευτη αιτία που έκανε τον Μορίς Ραβέλ να γράψει το Bolero

Δημοσιεύτηκε στις 19/02/2025 στην κατηγορία Εξ αποστάσεως  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Η σημερινή δημοτικότητα του έργου, μάς αφαιρεί τη δυνατότητα να καταλάβουμε πόσο παράξενο ακουγόταν στην εποχή του. Για περίπου δεκαπέντε λεπτά το Μπολερό αποτελείται από μία και μόνη μελωδική γραμμή που επαναλαμβάνεται εννέα φορές.


Η μόνη παραλλαγή βρίσκεται στην ενορχήστρωση, καθώς σιγά - σιγά διάφορα όργανα εμπλουτίζουν τη μελωδία ή συμμετέχουν στο επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Ο Μορίς Ραβέλ μπορεί να έκανε περιουσία με το Μπολερό, αλλά δεν εντυπωσιάστηκαν όλοι με το έργο του.


Σε μία από τις πρώτες εκτελέσεις, ο αδερφός τού Ραβέλ έλεγε ότι είδε μία ηλικιωμένη να γραπώνει το πίσω μέρος του καθίσματός της και να φωνάζει: «Τρελός! Τρελός!!»
 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ο Ραβέλ άρχισε να παρουσιάζει παράξενα κενά μνήμης. 

 

Μια μέρα στην παραλία ξέχασε ξαφνικά πώς να κολυμπά. Ξεχνούσε επίσης ονόματα και προσπαθούσε να τα εκφράσει περιφραστικά, π.χ. έλεγε: «Ξέρεις η γριά κυρία που φροντίζει το σπίτι, που είναι παλιοχαρακτήρας...» και εννοούσε την οικονόμο του, τη Μαντάμ Ρεβλό.
 

Οι φίλοι του υπέθεταν ότι τα προβλήματα προήλθαν από ένα ατύχημα που συνέβη το 1932, όταν το ταξί όπου επέβαινε ο Ραβέλ χτυπήθηκε από άλλο αυτοκίνητο. 

 

*********

 

ΔΕΙΤΕ ΚΙ ΑΥΤΟ ΓΙΑ ΤΟ BOLERO: https://www.epopteia.com.gr/pub/21584/bolero-ravel-epeteios-plitseskaya

 

*********

 

Εξέχοντες νευρολόγοι τον εξέτασαν αλλά δεν μπορούσαν να βοηθήσουν.


Το 1937 ένας γιατρός πρότεινε να του κάνει μία πειραματική επέμβαση στον εγκέφαλο. 

 

Ο Ραβέλ ξύπνησε για λίγο μετά την επέμβαση και ζήτησε τον αδελφό του, αλλά κατόπιν έχασε τις αισθήσεις του και πέθανε εννέα μέρες αργότερα.
Σήμερα εικάζεται ότι ο Ραβέλ υπέφερε από μία πάθηση που λέγεται μετωποκροταφική άνοια, όπου κάποια τμήματα του εγκεφάλου μένουν ατροφικά, ενώ άλλα αναπτύσσονται. 

 

Η μορφή της πάθησης που ίσως είχε ο Μορίς Ραβέλ προκαλεί στα πρώτα στάδια εκρήξεις δημιουργικότητας, η οποία όμως συχνά περιέχει πολύ συγκεκριμένη δόμηση κι επανάληψη.
 

Οι σύγχρονοι νευρολόγοι θεωρούν ότι το επαναλαμβανόμενο μοτίβο του Μπολερό, ήταν ένα πρώιμο δείγμα της ασθένειας...
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

Κάρολος Ντίκενς, ο ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής

 

Μια κοινωνία που εκδικείται δεν γίνεται πιο δίκαιη, γίνεται πιο πρωτόγονη

 

Η μεγάλη συμβολή του Θαλή του Μιλήσιου στα μαθηματικά και τον Πολιτισμό

 

Ο Τόμας Στερνς Έλιοτ γράφει για την ενότητα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού

 

Άντον Τσέχωφ, «Ένας αριθμός»

 

Η «Αξία της Ζωής» της Τζέιν Άντερσον, μια παράσταση που δεν πρέπει να χάσετε

 

Πολ Ελυάρ, η άσβεστη φλόγα της ελπίδας

 

Η μέθοδος Μπροντέλ: Διαβάζοντας αλλιώς την Ιστορία

 

Το Bolero του Ραβέλ έγινε 96 ετών- Δείτε τη μαγευτική Πλισέτσκαγια να το χορεύει (video)

 

Ο Ιωάννης Συκουτρής γράφει για το νόημα της ζωής

 

Ο Τάκης Παπατσώνης μπροστά σε ένα άσπρο, ελληνικό ερημοκκλήσι

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Δημοφιλέστερα άρθρα

Όταν έπεσε η Τροία, έγιναν πράγματα που δεν μάθαμε ποτέ...

Ποιες συμβουλές έδινε ο Νίκος Γκάτσος στον Μάνο Χατζηδάκι

Αφιέρωμα στην Εθνεγερσία: Η προσευχή του Διάκου, δια χειρός Αριστοτέλη Βαλαωρίτη

Η Ξύλινη Σκάλα και το Πάσχα των Ελλήνων, του Γιώργου Θέμελη

Οδυσσέας Ελύτης: Τα ιδανικά βιβλία δεν γίνονται ποτέ!

Μεγάλη Τρίτη: Νίκος Καρούζος, Μικρή κλίμαξ της Ψυχής και του θανάτου

Ίρβιν Γιάλομ: Τα υλικά αγαθά είναι απατηλά

Τα εσώψυχα του Ντίνου Χριστιανόπουλου

Οι τέσσερις κύριοι κανόνες της μεθόδου του Ρενέ Ντεκάρτ (Καρτέσιου)

Για ποιον είπε ο Μίκης Θεοδωράκης «διακρίνω ένα συνθέτη»

Όσκαρ Ουάιλντ: Εκεί που γίνονται όλες οι αμαρτίες του κόσμου

Μικέλης Άβλιχος, ένας επαναστάτης του πνεύματος

Μεγάλη Δευτέρα: Ματθαίος Μουντές, Αγρύπνια

Ανρί Μπερξόν: Τα μαθηματικά μας βοηθούν να προσλάβουμε λογικά τον κόσμο

Μια βόλτα στον Κήπο του Επίκουρου, παρέα με τον Ανατόλ Φρανς

Ροή ειδήσεων

Μεγάλη Παρασκευή: Ω, γλυκύ μου έαρ

Μεγάλη Πέμπτη: Νίκος Γκάτσος, σπαρακτικό μοιρολόι

Μεγάλη Τετάρτη: Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Τι θ' απογίνεις Θεέ μου αν πεθάνω;

Μεγάλη Τρίτη: Νίκος Καρούζος, Μικρή κλίμαξ της Ψυχής και του θανάτου

Μεγάλη Δευτέρα: Ματθαίος Μουντές, Αγρύπνια

Ανρί Μπερξόν: Τα μαθηματικά μας βοηθούν να προσλάβουμε λογικά τον κόσμο

Μια βόλτα στον Κήπο του Επίκουρου, παρέα με τον Ανατόλ Φρανς

Διογένης: Ο θεμελιωτής του κυνισμού ζούσε σε ένα πιθάρι

Άννα Συνοδινού, η ηθοποιός που «έσκαβε» βαθιά μέσα στα κείμενα της αρχαίας τραγωδίας

Σταύρος Ξαρχάκος: Η μουσική αρχίζει από σιωπή και καταλήγει σε σιωπή

Οι τέσσερις κύριοι κανόνες της μεθόδου του Ρενέ Ντεκάρτ (Καρτέσιου)

Για ποιον είπε ο Μίκης Θεοδωράκης «διακρίνω ένα συνθέτη»

Όσκαρ Ουάιλντ: Εκεί που γίνονται όλες οι αμαρτίες του κόσμου

Ποιες συμβουλές έδινε ο Νίκος Γκάτσος στον Μάνο Χατζηδάκι

Ίρβιν Γιάλομ: Τα υλικά αγαθά είναι απατηλά

Τελευταία σχόλια

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©